Διατροφή και αθλητισμός

 

Διατροφή και Αθλητισμός

 

Στη σύγχρονη κοινωνία, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην υγιεινή διατροφή, που όχι μόνο εξασφαλίζει την υγεία αλλά και βελτιώνει την σωματική απόδοση. Για να γίνει κατανοητός ο συσχετισμός της διατροφής με την σωματική απόδοση, σε κυτταρικό επίπεδο, αρκεί να γνωρίζουμε ότι εδώ και δεκάδες χρόνια ο καθορισμός της χρήσης των υδατανθράκων και λιπών βασίζεται στο κλάσμα του οξυγόνου που εισπνέεται προς το διοξείδιο του άνθρακα που εκπνέεται. Έτσι λοιπόν έχει γίνει πολύ μεγάλη έρευνα, ιδιαίτερα την τελευταία 20ετία, για τον τρόπο μεγιστοποίησης της αθλητικής απόδοσης μέσω της διατροφής ώστε να καλυφθούν οι επιπλέον ανάγκες σε ενέργεια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να γίνεται αλόγιστη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής αλλά και γενικότερα λανθασμένες πηγές ενέργειας που εγκυμονούν κινδύνους.

 
Γενικότερα, το 80% της ενέργειας που απελευθερώνεται κατά την άσκηση είναι με τη μορφή θερμότητας που οδηγεί στην εφίδρωση αλλά και στη μείωση του όγκου του αίματος. Αν δεν απελευθερωθεί η θερμότητα υπάρχει κίνδυνος ακόμα και για καρδιακό επεισόδιο. Η πηγή ενέργειας του οργανισμού είναι το γλυκογόνο των μυών ενώ κατά την εφίδρωση έχουμε απώλεια νερού και αλάτων. Σαν αποτέλεσα ελλιπούς επαναπρόσληψης των ανωτέρω εμφανίζονται προβλήματα όπως κόπωση , μυικοί πόνοι, κράμπες, αναιμία, ορμονικά, υπέρταση, διαβήτης, υπογλυκαιμία, υπονατριαιμία και άλλα. Εδώ πρέπει να αναφερθούμε και στην ανορεξία που παρουσιάζουν κάποιοι αθλητές με σκοπό την επίτευξη του επιθυμητού βάρους. Έτσι γίνεται κατανοητό πως η σωστή διατροφή στον αθλητισμό είναι απαραίτητη για την σωστή ενυδάτωση, ενεργειακή πρόσληψη και κατά συνέπεια την καλή επίδοση αλλά και την διατήρηση της υγείας γενικότερα.

 
Η ενυδάτωση είναι απαραίτητη καθώς δεν υπάρχουν αποθήκες νερού στον οργανισμό το οποίο χρησιμοποιείται για την μεταφορά του οξυγόνου, της ενέργειας και των θρεπτικών συστατικών. Έτσι φτιάχνονται οι νέοι μύες, μεγαλώνουν τα οστά και επιδιορθώνονται οι τραυματισμένοι ιστοί. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια οι προπονητές συμβούλευαν να μην γίνεται πρόσληψη νερού κατά τη διάρκεια της προπόνησης. Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να καταναλώνεται νερό πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τον αγώνα όλα με διαλλείματα του ενός τετάρτου. Στο τέλος πρέπει να έχει καταναλωθεί τουλάχιστον όση ποσότητα υγρών χάθηκε και αυτό μετριέται με βάση το βάρος μας. 

 

Share this...
Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest