Το συνέδριο αθλητικού επιχειρείν “Sport business forum 24”, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 4 Δεκεμβρίου 2024 στο Πολεμικό Μουσείο παρουσία διακεκριμένων ομιλητών, εκπροσώπων φορέων και οργανισμών και πλήθους συνέδρων. Διοργανώθηκε από την Olympia Culture Α.Ε. – Sport Action με την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και την υποστήριξη του Συλλόγου Ελλήνων Ολυμπιονικών (ΣΕΟ), της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (ΕΟΕ) και του Πανελληνίου Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ).
Μετά τον χαιρετισμό της στο συνέδριο, η Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Ολυμπιονικών, Ολυμπιονίκης πάλης Βούλα Ζυγούρη ανέπτυξε το θέμα: «Διοργάνωση αθλητικών γεγονότων και τόνωση οικονομικής δραστηριότητας στην Περιφέρεια» κατά την διάρκεια της πρώτης ενότητας των παρουσιάσεων.
Ειδικότερα, ανέλυσε τις προκλήσεις και τις προοπτικές που παρουσιάζονται σήμερα στις Περιφέρειες που ενισχύουν την ανάπτυξη του δυναμικού προϊόντος «αθλητική διοργάνωση» στο πλαίσιο μιας οικονομίας με έντονη εποχικότητα όπως η δική μας παραθέτοντας τα σχετικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας. Επίσης, παρουσίασε τα μοντέλα και τις στρατηγικές αθλητικού τουρισμού που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες που επενδύουν στον αντικείμενο. Τα μοντέλα ευρωπαϊκών χώρες όσο και τα μοντέλα των βασικότερων χωρών του εκτός Ευρώπης ανταγωνισμού. Τέλος, πρότεινε τρόπους για την βελτίωση της ποιότητας του αθλητικού τουριστικού μας προϊόντος ώστε η χώρα μας να ανταποκριθεί έγκαιρα και αποτελεσματικά στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Μεταξύ άλλων, η κ. Ζυγούρη σημείωσε τα ακόλουθα: «…Η σύγχρονη αθλητική διοργάνωση αποτελεί δυναμικό καταναλωτικό προϊόν με μεγάλη ανταποδοτικότητα για την περιοχή φιλοξενίας το οποίο σχετίζεται άμεσα με τις έννοια της ευζωίας και της ευημερίας των ατόμων που το καταναλώνουν … Κομβικό σημείο της ανάπτυξης τόσο σε κεντρικό όσο κυρίως δε περιφερειακό επίπεδο, αναδεικνύεται η στενή σύνδεση των αθλητικών εκδηλώσεων με την προαγωγή εναλλακτικών μορφών τουρισμού με κυριότερη τον αθλητικό τουρισμό…»
Ακολουθεί περίληψη της παρουσίασης: «Διοργάνωση αθλητικών γεγονότων και τόνωση οικονομικής δραστηριότητας στην Περιφέρεια»
«Όλο και περισσότερες πόλεις ανά την υφήλιο επιλέγουν τον αθλητισμό και τα παράγωγα του μέσα για να επιτευχθούν οι στρατηγικοί τους στόχοι κυρίως σε σχέση με τη τουριστική ανάπτυξή τους. Η σύγχρονη αθλητική διοργάνωση αποτελεί δυναμικό καταναλωτικό προϊόν με μεγάλη ανταποδοτικότητα για την περιοχή φιλοξενίας το οποίο σχετίζεται άμεσα με τις έννοια της ευζωίας και της ευημερίας των ατόμων που το καταναλώνουν.
Στην Ελλάδα, τα υφιστάμενα μεγάλα αθλητικά γεγονότα είναι λίγα. Είναι επίσης λίγες και οι ευκαιρίες για την ανάληψη μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, πόλεις ή περιφέρειες να ανταγωνίζονται για το ποια θα διοργανώσει κάποιο συγκεκριμένο, εγνωσμένου κύρους γεγονός ή θα ποια θα δημιουργήσει την βιωσιμότερη και επωφελέστερη νέα διοργάνωση προκειμένου να αποδοθεί η μεγαλύτερη δυνατή ανταποδοτικότητα στο εσωτερικό τους. Από την στιγμή που κάποια πόλη ή άλλος φορέας αποφασίσει να διοργανώσει ένα τέτοιο γεγονός τότε θα εισέλθει σε μία δύσκολη, πολύπλοκη και πολυπαραγοντική διαδικασία, η επιτυχία ή αποτυχία της οποίας θα έχει και τα ανάλογα αποτελέσματα για την τοπική οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον.
Στο πρώτο μέρος της παρούσας μελέτης, μετά την ιστορική εξέλιξη των αγωνισμάτων και των αθλητικών διοργανώσεων και τον προσδιορισμό της έννοιας του σύγχρονου αθλητικού προϊόντος, περιγράφονται τα χαρακτηριστικά και αναλύονται βασικές έννοιες του μάρκετινγκ όπως η τμηματοποίηση της αγοράς. Στην συνέχεια παρουσιάζονται τα είδη και οι κατηγοριοποιήσεις των αθλητικών διοργανώσεων ανάλογα με το μέγεθος, την μορφή και το περιεχόμενό τους και αναλύεται η σημασία των διοργανώσεων αυτών για την οικονομία με την παράθεση οικονομικών στοιχείων των πέντε τελευταίων ετών. Κομβικό σημείο της ανάπτυξης τόσο σε κεντρικό όσο κυρίως δε περιφερειακό επίπεδο, αναδεικνύεται η στενή σύνδεση των αθλητικών εκδηλώσεων με την προαγωγή εναλλακτικών μορφών τουρισμού με κυριότερη τον αθλητικό τουρισμό.
Ακολουθεί ενασχόληση ως επί το πλείστον με τις συνέπειες από τη διεξαγωγή αθλητικών γεγονότων στην οικονομική ζωή και δραστηριότητα της περιφέρειας η οποία βεβαίως εντάσσεται στο ευρύτερο Εθνικό πλαίσιο. Ειδικότερα, παρουσιάζονται οι επιπτώσεις που προκαλούντα σε μια οικονομία όταν αυτή παράγει και προωθεί για κατανάλωση στο εσωτερικό της το προϊόν του τουρισμού δραστηριότητας γενικά αλλά και τα συνοδευτικά προϊόντα του ειδικότερα, όπως είναι το προϊόν που ορίζεται ως αθλητική διοργάνωση. Το κομβικό σημείο εντοπίζεται στα γενικά χαρακτηριστικά του αθλητικού προϊόντος τα οποία υπαγορεύουν την ταυτόχρονη και επί τόπου παραγωγή και κατανάλωσή του η οποία συνεπάγεται την δημιουργία σχετικών εξειδικεύσεων στον τόπο με θετικές ή αρνητικές επιδράσεις σε περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο. Όσον αφορά το προϊόν “αθλητική διοργάνωση” καθ΄ αυτό, οι εν λόγω επιπτώσεις, ανεξάρτητα με το αν έχουν θετικό ή αρνητικό πρόσημο, βρίσκονται σε άμεση σχέση με τα ειδικά χαρακτηριστικά που κάθε φορά διαμορφώνονται στην μονάδα του προϊόντος (μέγεθος ή μορφή κάθε μιας διοργάνωσης).
Τέλος στο δεύτερο μέρος, αναλύονται τα μοντέλα και οι στρατηγικές αθλητικού τουρισμού που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες που επενδύουν στον αθλητικό τουρισμό. Μοντέλα ευρωπαϊκών χώρες όσο και τα μοντέλα των βασικότερων χωρών του εκτός Ευρώπης ανταγωνισμού. Τέλος, προτείνονται τρόποι για την βελτίωση της ποιότητας του αθλητικού τουριστικού μας προϊόντος ώστε η χώρα μας να ανταποκριθεί έγκαιρα και αποτελεσματικά στις προκλήσεις του μέλλοντος».